COL·LEGI DE PRIMÀRIA: FELIÇ ANIVERSARI

27 Novembre, 2020

Hui estem de celebració. I per partida doble. Celebrem la festivitat de sant Josep de Calassanç, encara que d’una manera més aviat atípica. Però el més important és que estem tots junts recordant aquell home nascut a un poble menut d’Aragó i que un dia va partir a Roma i allí trobà la manera de servir Déu a través dels més menuts.

Aquell va ser el primer dels fils amb què aquelles deesses mitològiques que filaven els destins dels homes en l’antiguitat començaren a treballar. Era el primer dels fils que conformarien un teixit amb valors humans, religiosos, acadèmics i morals, un teixit consistent en Pietat i Lletres.

A la Gandia del 1807 arribà un d’aquells filaments que en formarien part del conjunt de la tela. Les filadores els proporcionaren allò necessari per a iniciar la seua obra: una església, un edifici impregnat per l’educació i un hort per satisfer les necessitats alimentàries dels religiosos i, un poc més tard, l’ermita de Santa Anna com a lloc de pau i retir per cultivar les ànimes.

Les filadores tenien feina i el fil de l’hort, rodejat per la muralla i un dels torrellons del recinte medieval de la ciutat, va ser el que més les ocupà en un intent per aconseguir encaixar-lo el millor possible a la tela que teixien. El destinaren com a manutenció dels religiosos, per fondre campanes o per acollir l’Exposició Agrícola Regional del 1881. A més, a finals del segle XIX el fil es trencà quan l’Ajuntament decidí prolongar el carrer de la Vila Nova pel mig de l’hort, de manera que quedà una part més propera a l’edifici destinat a l’educació i una altra fitant amb el torrelló. Aquesta part, després de la guerra civil, va rebre altres usos com ara una plaça de bous, un camp de futbol o el cinema nomenat El Pino.

Però el 1968 ho encertaren. Els escolapis Federico Moliner, José Molins i Antonio Fuster encarregaren a Alberto Peñín, un jove arquitecte i antic alumne del centre, la construcció d’un edifici adient per satisfer les necessitats educatives del moment. El jove alçà una construcció impregnada per les característiques dels nous edificis d’ensenyament de l’Europa avançada i dels exemples dels moderns mestres d’arquitectura. La seua tasca finalitzà el 8 de setembre del 1970.

Hui estem de celebració. I per partida doble. El 26 de novembre del 1970 s’inaugurà l’edifici de Primària, el conegut des d’aleshores com a “col·legi nou” per diferenciar-lo del vell casalot de l’altra banda del carrer. 50 anys. Allí encetaren centenars de gandianes i gandians els seus anys d’educació en Pietat i Lletres, seguint el camí iniciat segles enrere a Roma per aquell aragonés decidit a servir a Déu per mitjà dels més menuts. Si hui estem de celebració, és gràcies a ell, a Calassanç. Moltes felicitats i a complir-ne molts més.

Facebook Twitter LinkedIn Email

Gener 2021