EL CLAUSTRE EN ALTRES TEMPS

21 Maig, 2020

Tot i que el nostre col·legi romandrà tancat un temps a causa de la situació que estem vivint, hem vist com s’han produït canvis al claustre, amb la presència d’un nou arbre, el roure valencià. Ha vingut a substituir a les palmeres que ens han acompanyat els darrers anys, de la mateixa manera que les palmeres arribaren en el seu moment per modificar el que hi havia al claustre. Algú de vosaltres recorda com ha estat el paisatge de benvinguda a l’escola? Fem un repàs.

La imatge més antiga del mateix ens l’hem d’imaginar a partir del plànol de l’antiga universitat del segle XVIII. Antoni Forcada, coadjutor jesuïta que participà en diferents obres de l’orde a Espanya fins al 1745, marxà a Amèrica i es va emportar este plànol i alguns altres més per les construccions que allí es farien. El plànol de la universitat gandiana aparegué al col·legi  de Santa Fe d’Argentina i es va publicar el 1959 pel també  jesuïta Furlong. El claustre apareix amb un cercle i amb el número 7, indicat com a “descubierto”.

Tal vegada la primera fotografia siga d’un grup d’alumnes a la dècada del 1910 davant de l’escala d’accés a la UNED, amb un empedrat que va ser descobert durant les reformes i excavacions arqueològiques dels anys 90. Cal recordar que la finestra pertanyia al teatret de l’escola i que per l’arcada de darrere s’accedia a l’escenari i a la zona destinada a l’apuntador.

Les mateixes obres serviren per a transformar radicalment el jardí existent fins a aquell moment. Els més majors recordaran la llimera, els nesprers i la frondosa vegetació que va deixar pas a una part de gespa i d’una zona de ciment per als jocs dels xiquets d’infantil. L’accés al jardí era per una reixa tancada amb un cadenat situada davant mateix de la porta d’entrada. Només entrar en ell, a la dreta, se situava el pou, que va ser traslladat al lloc actual. En la memòria dels que passaren per allí queda la reixa amb els punxons per evitar, probablement, que ningú entrara per l’altre lloc més que el correcte. Al bell mig del claustre, el monument a Calassanç s’erigia per damunt de la vegetació.

Ací en teniu un recull fotogràfic de la història del nostre claustre i vos animem que ens aporteu les vostres fotografies de la nostra història.

Facebook Twitter LinkedIn Email

Octubre 2020