ELS 40 ANYS DEL CANT DE LA SIBIL·LA

17 Desembre, 2019

A l’Ermita de Santa Ana, com cada any, se celebrarà el naixement de Crist amb la tradicional Missa del Gall, a les 12 de la nit del dia 24 de desembre. L’acte litúrgic començarà amb la recitació de l’ofici de Matines de Nadal i el Cant de la Sibil·la.

Des de 1979 s’ha recuperat a Gandia la tradició medieval de la Sibil·la. El seu origen està relacionat, abans de l’era cristiana, amb els oracles propis dels grecs, tan aficionats a les prediccions sobre el futur. Els jueus que vivien en contacte amb la cultura hel·lenística van fer aquell costum i li van donar una clara significació religiosa: una crida als pobles pagans per tal de convertir-se abans del Judici final sobre els pobles de la terra. Amb un llenguatge apocalíptic, tan característic de la literatura hebraica, s’hi volia remarcar la urgència de canviar de vida davant la proximitat de la fi dels temps. El cristianisme va assumir també esta tradició i la va unir a la primera vinguda de Crist en el seu naixement i a la segona vinguda com a Jutge i Senyor del món i de la història.

El Cant de la Sibil·la en l’ambient nadalenc es va fer popular a l’Edat Mitjana i se’n conserven molts manuscrits i diverses versions musicades. També el Cançoner de Gandia (segle XVI) és un bon testimoni d’aquella cerimònia, suprimida aproximadament des de 1570. La versió que s’ha recuperat a l’Ermita de Santa Anna procedeix d’un breviari de 1533 de la Seu de València, amb l’adaptació musical de Salvador Pla. Consta d’una tornada de dos versos que repeteix el cor i cinc estrofes de quatre versos que canta la veu blanca que fa de sibil·la.

L’Ajuntament de Gandia sol·licità a la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, la declaració de Bé Immaterial de Rellevància Local a favor del Cant de la Sibil·la, de l’Ermita de Santa Anna. Per resolució de l’esmentada Conselleria s’aprovà la declaració el dia 21 de desembre de 2012 (DOGV 24.12.2012).

Enguany serà interpretat per Teresa Chirivella Bertó, alumna de 1r d’ESO, de l’Escola Pia, preparada per la professora Maria José Martí. Com en anys anteriors, la direcció musical serà de Josep Bataller Calderón, a l’orgue Josep Bataller, grup de cantors i coordinació general de Josep-Andreu Ferrer.

El silenci de la nit, la pregària comunitària i els cants inviten a una celebració del Nadal plena d’intimat i fervor.

Facebook Twitter LinkedIn Email

Agost 2020