Història del Col·legi de l'Escola Pia de Gandia

L'Església, l'Ermita de Santa Anna i l'Art

Des dels inicis de la fundació del Col.legi l'església de l'antiga Universitat, unida físicament a l'edifici escolar, es va constituir en un actiu centre religiós, no sols pels seus actes litúrgics, sinó també com a seu de diverses activitats que fomentaven la pietat dels alumnes i dels fidels. Així es van fundar diverses confraries, sobre tot de Setmana Santa (la Creu, Sant Pere); es fomentaren devocions (Verge dels Desamparats, Sant Josep de Calassanç, Santa Teresa de Lisieux, Sant Tarsici), etc. Aquest moviment religiós també ha produït bons fruits artístics en pintura (Espinosa, Domingo, Amèrigo Llorens Cifre, López Rancaño, Alex Alemany, Costa, etc.) i escultura (Bayarri, Rubio, Grafià, Sanjuán, etc.).

L'església, restaurada després de la Guerra Civil, es de planta de creu llatina, amb notòria importància de l'altar major, de nau única amb capelles laterals i cúpula fosca. Als peus de la nau més recentment es va construir una capella de la comunió.

L'Ermita de Santa Anna, pròxima a la ciutat, va ser encomanada a l'Escola Pia, amb unes poques terres, des dels anys de la fundació. El seu origen és possiblement del segle XIV, com la imatge de la santa titular. En segle XVIII va ser totalment refeta i eixamplada. Té interessants mostres de ceràmica decorada en els sòcols de l'ermita i sagristia. Una recent restauració li ha tornat el seu caràcter artístic i espiritual (celebracions dominicals, Nadal amb el cant de la Sibil.la, Setmana Santa, festa de Santa Anna, etc.) i cultural ( biblioteca-arxiu).

Plànol de l'esglèsia

Sant Pere

Mare de Déu dels Desamparats

Sant Josep de Calassanç

Sant Creu

Santa Teresa de l'Infant Jesús

Vitrall Sant Francesc de Borja

Sacra neteja. L'endemà - Joan Costa

La Casa d'Emmaús - Joan Costa

Desembre 2016

"1. Tiene que saber que aquí corren tan pocas limosnas y tenemos tantas deudas que pagar que no sólo no podemos ayudar a la casa de Frascati, sino ni siquiera suplir sus deudas, de forma que es necesario que se ayuden a sí mismos de la mejor manera que puedan:, si son demasiados, manden fuera a alguno y no permanezcan sino los necesarios. No tenemos sal si no la compramos y no tenemos dinero para comprarla. Si no saben mantener la casa padezcan algo, y así experimentarán qué quiere decir ser pobre de la Madre de Dios (Al P. Bandoni, Frascati, 1272-1629). 2. Me agrada que insistan en las matemáticas sin dejar por ello el estudio de las virtudes: la perseverancia conduce al triunfo. Estamos tan cargados de Misas que no es posible atenderles. No puede ser que no encuentren ahí algún bienhechor que les dé la limosna necesaria para comprar aquellos dos libros. Dios bendito haga progresar sus estudios para mayor gloria suya. Deo gratias (Al P. Morelli, Florencia, 2302-1634). 3. Por ahora, los alumnos en el noviciado los mantiene la Religión donde no pagan alquiler de casa ni gastos (Al P. Sorbino, Cesena, 2303-1634). 4. Espero no se olvide de hacer oración para que Dios bendito, por medio de Su Santidad Inocencio X, resuelva cuanto antes lo que le parezca conveniente para mayor gloria de Su Divina Majestad (Al P. V. Berro, Nápoles, 4313-1645)."